Wandeling rond Torre de Maro en Baranco Colenajeros
Weeronline.nl - Meer weer in Almuñécarweeronline.nl Altijd jouw weer

AFSTAND:  13 km

VERTREKPUNT:

Ligt op 20 km van Almuñécar.

Vertrek wandeling: Parking van de Playa de Las Alberquillas Torre de Maro langs de N340 in Maro.

GPS coördinaten:  36°45'27.39" N

3°49'39.78"

BESCHRIJVING:

Medium, 13 km, wandelschoenen niet echt nodig maar toch gemakkelijk voor bepaalde stukken. Sommige plaatsen kunnen na langdurige regen glad zijn. Een paar klimmetjes zijn er wel maar veel klimpartijen zijn er niet.

Van de parking gaat een weg OOST richting zee. Na een paar honderd  meter gaat een pad links omhoog naar de Torre de Maro. Aan de toren heb je mooie vergezichten richting  Cerro Gordo en Maro met daarachter Nerja.

Van de toren ga je langs een ander pad terug naar de parking. Een kort stuk langs de N340 en aan de weg voor de camping Maro rechts in en zo naar de barranco de Los Colmenarejos. Via een brug ga je over de snelweg. Na een kiezelweg begint een bospad links omhoog. Aan het begin staat een stok die helpt het pad te vinden. Dit pad brengt je naar de bedding van de kloof die je nu volgt. Je ziet nu duidelijk dat je in de kloof bent. Er zijn vele grotten die vroeger door bijen bevolkt werden en dienden zoals nu de bijenkassen: Colmenar is een bijenstal.

Je komt aan een natuurlijke brug rechts in de kloof . Daar vertrekt een pad, aangeduid met af en toe gele ronde merktekens. Volg nu dit pad dat leidt door een beboste helling van de ravijn. Overal de typische kruiden en in het voorjaar de geur van narcissen. Ook veel Iberische jeneverbes kom je er tegen. Dit pad klimt gestaag maar nooit steil. Hier heb je nu mooie vergezichten op Romero (612m), Cielo (1508m) en de dubbele piek van de Almijara en Alhama, de Cerro Cisne (1481m) en Navachica (1831m). het pad loopt rond het hoofd van de barranco en daalt terug naar de bedding.

Aan het bord met Civila gaat het terug via de bedding maar het loont de moeite hier nog omhoog te gaan tot aan een cortijo om een zicht te hebben op de pieken van de Cerro Gordo. Van de cortijo terug naar het bordje en daar de bedding in. Vanaf de natuurbrug terug en  passeren langs een stilgelegde steengroeve. Hier werd dolomiet gedolven en ook wat marmer van mindere kwaliteit. Het achtergelaten materieel is geen mooi zicht maar waarschijnlijk te duur om te evacueren.